Onze tips voor wetgeving over, en verzekeren van buggy’s
Buggy rijden is een ontzettende leuke bezigheid, zowel als particulier als tijdens een uitje in groepsverband. Uiteraard zijn er regels en voorwaarden. Ook zijn er kaders vanuit de wetgeving. We zetten de highlights voor je op rij.
Buggy rijden op de openbare weg
De normaal bekende buggy’s in Nederland zijn gehomologeerde (goedgekeurde) voertuigen voor de openbare weg. Dat wil zeggen dat de buggy’s – voordat ze in Nederland verkocht worden – worden getest en gekeurd door het RDW. Als deze akkoord zijn bevonden, dan volgt een type goedkeuring voor dat ene model. Dit heet een zogenaamde internationale COC (vaak wordt deze keuringsuitslag vooraf al door de producent meegegeven met het voertuig). Met deze papieren kunt u via het RDW een kenteken bij de buggy aanvragen.
Een buggy valt in de L7 categorie, wat de groep voor 3-wielige motorvoertuigen is. Dit klinkt gek (3 wielig terwijl een buggy 4 wielen heeft), maar is de categorie van trikes en quads. Dit betekent dat de buggy alleen aan de achterzijde een kentekenplaatje hoeft te hebben, en meestal mag dit een kleine kentekenplaat zijn (zoals op een motorfiets). Dit staat op het kenteken vermeld als 27.10: kleinere kentekenplaat toegestaan. Let op: dit wil niet zeggen dat elke buggy in Nederland een kenteken heeft. Er zijn ook buggy’s die nooit op kenteken zijn gezet (bijvoorbeeld voor gebruik op een eigen terrein, zoals een boer).
Een gekeurde buggy is dus een straatlegaal motorvoertuig. Dat wil dus zeggen dat u er gewoon mee de weg op mag (als er een kentekenplaats op de buggy zit). De verkeersregels die voor een auto gelden zijn ook voor de buggy bestuurder van toepassing. U moet dus in het bezit zijn van een rijbewijs B. Ook in België is een rijbewijs B vereist, ook kan de Buggy als motor ingeschreven worden. Er is geen helmplicht, maar een gordelplicht. Dit komt omdat de buggy over een rolkooi beschikt. Er zitten vierpuntsgordels in een buggy. Zit u goed in de gordels, dan kan er door de degelijke rolkooiconstructie van een buggy over het algemeen weinig gebeuren.
Verschil tussen een buggy en een quad
Het verschil tussen een buggy en de quad? Iedereen kent de quad wel, of misschien ook wel de trike (3-wielige quad). Een buggy heeft een lagere zithoogte t.o.z. van een quad. En vaak is een buggy geschikt voor twee personen. Een buggy heeft een kooi constructie, waardoor je het gevoel hebt dat je in een auto zit. Hierdoor geldt een gordel plicht en geen helmplicht. Op de quad heb je geen rolbeugel en moet je dus een helm dragen. Een buggy heeft, net als een auto, een autostuur en een rempedaal en gaspedaal die je met de voeten bedient. Een quad heeft een motorstuur en je geeft gas met je duim en remt met de vingertoppen. Het rijgedrag van een buggy is totaal anders dan een quad.
Soorten Quads en Buggy’s
Voor de Nederlandse wet zijn er 3 soorten Buggy’s. Dit wordt bepaald op basis van de maximumsnelheid, de massa (het gewicht) en het maximum vermogen. De soorten Buggy’s zijn:
- de buggy die niet goedgekeurd is voor het gebruik op de openbare weg, omdat deze niet op kenteken staat, of omdat deze geen goedkeuring heeft gekregen van de RDW
- de buggy die is goedgekeurd als quad/trike
- de (zware) buggy die is goedgekeurd als personenauto
Wanneer mag je rijden in een buggy?
Wanneer je buggy is gekeurd voor de openbare weg, dus met kenteken, mag je rijden als je:
- Buggy goedgekeurd is door de RDW
- Buggy over een kenteken beschikt en de kenteken plaat is gemonteerd
- Buggy (wanneer nodig) APK gekeurd is (wanneer de buggy minder dan 15KW vermogen heeft, is deze vrijgesteld van APK)
- De buggy verzekerd is
- Als bestuurder moet je minimaal 17 jaar oud zijn (dan rijdt een ervaren bestuurder met je mee) of je bent 18 jaren oud en kunt alleen rijdne
- Je moet over een geldig rijbewijs B beschikken
- Je moet veiligheidsgordels dragen ( dan hoef je GEEN helm te dragen. Zonder veiligheidsgordel is helm dragen verplicht)
Mag ik met een buggy op de snelweg rijden?
Een autoweg is geschikt voor voertuigen die sneller kunnen én mogen dan 50 kilometer per uur. Een autosnelweg is geschikt voor voertuigen die sneller kunnen én mogen dan 60 kilometer per uur. 90% van de buggy’s voldoet hieraan, en dus zou je met je buggy op een autoweg of autosnelweg mogen rijden. Wanneer je een kleinere buggy hebt (bijvoorbeeld 150cc en 200cc) dan zouden wij dit echter écht niet aanraden. Met een ruime 60-65 km per uur houdt het wel op, en dan wil je echt niet op een auto(snel)weg rijden tussen vrachtwagens en snellere auto’s. Denk altijd aan de veiligheid!
Een buggy die niet is goedgekeurd voor de openbare weg
Het kan zomaar gebeuren dat je een buggy hebt gekocht die niet over een kenteken beschikt. Dit kan omdat de buggy niet over een type goedkeuring beschikt. Bijvoorbeeld omdat het een zelfbouw buggy is, of omdat het een apart merk/type is die nooit is gekeurd in Nederland. Het kan ook zijn dat het wel een goedgekeurd type is, maar die gewoon zonder kenteken verkocht is. Bijvoorbeeld een boer die de buggy gekocht heeft, en die alleen maar op eigen grond wil rijden. Dan is geen kenteken nodig, en zo betaalt hij dus ook geen verzekering. Door geen kenteken te hebben, hoeft hij ook geen BPM, geen kenteken kosten en geen motorrijtuigen belasting te betalen. Wanneer je zo’n buggy hebt / koopt, dan kun je proberen er een originele COC bij te krijgen. Dit is een Certificate of Conformity, oftewel een type goedkeuring. De Nederlandse importeur van jouw buggy merk kan je hierbij helpen. Heel soms wil de RDW ook helpen, alhoewel dit niet makkelijk is. De importeur in Nederland zou dit namelijk moeten kunnen regelen en anders heeft de Duitse Tüv van veel types de COC in beheer. Reken erop dat dit soms een flinke duit kan kosten. Als je de COC hebt gekregen, dan dien je het voertuig te laten keuren bij de RDW. Zij testen of het voertuig aan de regels voldoet en technisch nog in orde is.
Een buggy die dus niet is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg mag alleen op niet voor het openbaar verkeer openstaand eigen terrein rijden. Denk dan aan eigen terrein, tuin, (boeren)grond, maar ook een afgesloten quad baan of bedrijfsterrein. De verkeersregels gelden dan niet en er zijn dus geen leeftijdsbeperkingen. Het voorbeeld hiervan is een kinderquad.
Welk rijbewijs heb je nodig voor buggy rijden?
Een buggy is een motorvoertuig op de openbare weg, in het auto segment. Dat betekent dat je over een geldig auto rijbewijs moet beschikken. Vanaf 19 -01 – 2013 veranderden de regels voor het rijbewijs voor driewielige motorvoertuigen. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van maximaal 15 kilowatt (kW), moet u vanaf 19 januari 2013 rijbewijs A1 halen. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, moet u rijbewijs A halen. Heeft u voor 19 januari 2013 uw rijbewijs B gehaald, dan mag u hiermee op een driewielig motorvoertuig blijven rijden.
Belasting en verzekering van buggy’s
We gaan ervan uit dat je een buggy hebt met een type goedkeuring en kenteken. Welke belasting en verzekering regels zijn er dan? De eerste regel is vrij standaard voor elke buggy (of auto, etc): alles moet werken volgens de wettelijke voorschriften. Denk hierbij aan de complete verlichting, claxon, kilometerteller, etc. Met deze buggy mag u dan rijden op de openbare weg en heeft u aan dezelfde regels te houden als een automobilist. U moet dan ook motorrijtuigenbelasting betalen en de buggy opgeven aan uw verzekeringsmaatschappij (minimaal WA verzekerd).
Elk voertuig op de openbare weg moet verzekerd zijn. 98% van de buggy’s in Nederland is WA (wettelijke aansprakelijkheid) verzekerd. Allereerst omdat dit aanzienlijk scheelt in premie (WA casco (allrisk) is veel duurder), maar ook omdat niet alle verzekeringsmaatschappijen de all-risk dekking aanbieden voor een buggy. De premie voor een buggy verschilt heel sterk per eigenaar. Heeft u veel no claim korting, of bent u een beginnend bestuurder? Ook kan het zijn dat de verzekeraar aangeeft dat de bestuurder (bijvoorbeeld) minimaal 24 jaren oud moet zijn. Hiermee willen zij voorkomen dat jeugdigen lekker gaan crossen met de buggy. Vooral verhuurbedrijven hebben hier weleens mee te maken en krijgen steeds moeilijker een verzekering voor de buggy’s.
De laatste tijd horen we steeds vaker dat mensen hun buggy bijna niet meer verzekerd krijgen. Wij begrijpen dit best, omdat er best weinig buggy’s in Nederland rondrijden, en dit dus geen interessant segment voor verzekeraars is. De buggy’s die rondrijden worden vaak gebruikt om lekker mee te toeren én om te crossen, dus de verzekering loopt misschien wel een hoger risico dan met een normale auto. Dit maakt dat diverse maatschappijen de buggy’s niet meer willen verzekeren.
Als wij een tip mogen geven: probeer de buggy te verzekeren bij de maatschappij waar u al uw verzekeringen heeft. Heeft u een woonhuis verzekering, persoonlijke WA, auto verzekering, brand verzekering etc etc, en voegt u daar de buggy bij, dan heeft een redelijk goede onderhandelingspositie en al een vertrouwensbasis met uw verzekeraar. Gaat u 1 buggy aanmelden, zonder andere verzekeringen bij die maatschappij, met wellicht heel weinig schade vrije jaren, dan voelt de verzekeraar “de bui al hangen”…
Wil jij ook een keer buggy rijden beleven? Vraag onze gratis informatie aan!
Vul dit formulier in en je ontvangt onze digitale brochure binnen 24 uren in je mailbox. Zet je gewenste datum er ook bij, dan kijken we direct of er nog plek is.